De Rotaryclub Wijk bij Duurstede heeft aan dit doel bijgedragen in: 2014  en 2015

Shelterbox , het grootste Rotary project ter wereld

Shelterbox is in 2000 opgezet door de Britse Rotarian  Tom Henderson, een voormalig search and rescue-duiker bij de Royal Navy.

Hem was opgevallen dat na de meeste natuurrampen de hulp vrijwel alleen bestond uit voedsel en medicijnen. Weinig of helemaal niets werd gedaan aan het leveren van goede noodonderkomens voor de eerste paar dagen, weken of maanden na een ramp, om de mensen te helpen hun leven weer op te pakken. Niemand kon op dat moment vermoeden dat ShelterBox het grootste Rotary Club-project ter wereld zou worden, met meerdere aangesloten en ondersteunende nationale organisaties wereldwijd.

Shelterbox Nederland

Wij van ShelterBox reageren direct als er een (natuur-)ramp is en sturen zodra het veilig is en meestal binnen een dag een ShelterBox Response Team naar rampgebieden.
Daarna leveren wij waar nodig onmiddellijk (2-3 dagen) ShelterBoxen met noodonderkomens aan mensen die door de ramp hun thuis zijn kwijtgeraakt. Wij brengen zo snel mogelijk “waardigheid, onderkomen en warmte” terug in een rampgebied, zodat mensen vanuit die situatie hun leven weer kunnen opbouwen.

website: Shelterbox